torsdag 7 april 2011

Mallis del 2

Ytterliggare en liten rapport från Mallorca.

Nyss hemkomna till ett kallare och blåsigare Sverige tänkte jag posta ett litet inlägg om hur resan varit. De två första dagarna fick vi hjälp med av Mikael som snällt la ut vår text och bilder på bloggen då datorstrul och uppkopplingsmöjligheterna inte var till full belåtenhet.
Tredje dagen bjöd på hård asfalt den också… efter 27 km var det dags att smaka gatan igen, men denna gången var det ingen tysk som kom i vägen, nu var det Marcus som hastigt svängde vänster med minimal förvarning. Han navigerade bland gränderna och vipps så låg jag i asfalten igen. Även denna gång hade jag tur. Jag gick tvärt ner på axeln och höften men klarade mig fint med ytterligare några skrubbsår.
Väl uppe på cykeln igen så var det dags att ta sig an stigningarna som var många denna dag. Totalt kom vi upp i nära 3000 höjdmeter.
Mitten dagen blev lite lugnare på platten, ca 8-9 mil innan eftermiddagsvilan tog vid. Dag 5 & 6 bar det av upp i bergen igen och kustremsan från söder upp mot norr togs ytterligare en gång med den klassiska stigningen från Soller över mot Palma som avslutning på dagen. Även stigningarna från Bunyol mot Orient och stigningen upp på Randa kördes dessa dagar.
Vi har båda varit i Spanien och cyklat tidigare flera gånger, men på nåt sett lyckats missa Mallorca. Men efter denna resa så tror jag inte vi kommer att åka någon annanstans om man ska få ut max av sin cykling. Vi har haft fantastiskt väder samtliga dagar, en enda liten disig morgon annars klarblå himmel och relativt lite vind. Sista dagen fick Marcus slita lite i den vinden som var innan vi vände tillbaka mot Playa de Palma och jag vågade mig upp jämsides igen. En fantastiskt vacker vecka med många höjdmeter, långa cykeldagar och dryga 80 mil i sadeln. Trots detta känner vi oss fräscha i våra kroppar och hoppas snart kunna sitta upp i sadeln igen.
Cyklarna ja… Vi har båda varit positivt överraskade över dem. De känns verkligen kanonfina, lätta och superstyva.

/Johan & Marcus

Andra vurpan...

Uppe efter Sa Calobra stigningen!

Sa Calobra
Fantastiskt vackert!

1. Låter underbart! Själv flyger jag på lördag och hårdstartar med cykeltävlingen Mallorca classic, 2300 hm, på söndagen (körde ju den även förra året). Ser ut att bli fint väder även för mig :) Tråkigt att du fått smaka asfalten, men som min gamla kapten i lumpen sa "-Allt som inte dödar det härdar".
    Vi kanske skall skramla ihop till stödhjul åt dig och Tennce ;-)

Sa Calobra är verkligen en höjdare i dubbel bemärkelse. Skall försöka klämma in den 2ggr under veckan. Ses imorrn. /Astgård