måndag 9 maj 2011

Årets skogspremiär

Jag kom in på det här med cykling via multisporten som jag höll på med några år och då var det mountaibike som gällde. Efter några år skaffade jag mig en racer helt enkelt för att det är betydligt lättare att bränna av några intervaller och ett distanspass och sedan bara torka av kedjan i stället för att behöva lägga en halvtimma på att tvätta en lerig cykel när man bara vill hoppa in i duschen.

Även om det blivit mer och mer landsvägscykeling de senaste åren brinner jag fortfarande för mountainbiken, tycker det är underbart att smiska lite grusväg och flyta fram på slingrande stigar speciellt när vägret är som i helgen med strålande sol och snustorrt underlag.

I Bengtsfors anordnades Dalslands XC i lördags som är ett motionsarrangemang med tekniskt lätt cykling och följer alltså trenden som bland annat Cykelvasan satsat hårt på med en bana som håller till på grus-, skogsvägar och fina stigar så att alla kan ta sig fram utan problem. Fem mil avverkades med gott stöd från de som bodde längs vägen vilka passade på att flytta trädgårdsmöblerna så att de kunde avnjuta fikat och heja på cyklisterna samtidigt. Att jag lyckades passera mållinjen först av alla gjorde det naturligtvis extra roligt.

Hoppas att fler i Team Kungälv vågar sig ut i bland stockar och sten för att vidga cykelupplevelsen, Cykelvasan är redan fullteckand med 6000 startande men det finns många andra arrangemang att ge sig på.

//Markus Porath

1 kommentar:

  1. Gott jobbat. En seger är en seger...
    Nu skall några 30 sekundrare brännas av.
    Ha de gott
    Johan

    SvaraRadera