lördag 7 maj 2011

Strategier, attityder och lite grill ...

Är det någonting jag lärt mig under de två år jag varit cykelaktiv med laget i fokus är att det aldrig blir som man tänkt sig... det finns så många olika scenarios att det i princip är omöjligt att identifiera alla, och dessutom hålla ordning på dem när pulsen skenar. Jag upplever det som roligare att cyklingen i år har fått ett större lagfokus än tidigare eftersom det medför att cyklingen ger ytterligare en dimension som sport. För oss många blåbär är det bara att suga i sig av alla de tips och idéer som kommer fram både före, under och efter tävlingarna. Tack till alla de cykelaktiva som vill hjälpa till och dela med sig av sina kunskaper, det uppskattas och jag hoppas att ni fortsätter dela med er. Har ni dessutom någon bok och/eller dokument som man kan köpa eller hitta på nätet skulle jag uppskatta om ni kunde tipsa om dem.



Någonting jag uppmärksammat under cykelloppen är ibland den rådande attityden som emellanåt uppstår i klungan. Senast på Hammarös GP-lopp hörde jag en cyklist skrika till en annan, jag citerar; "vad f-n gör du gubbjävel!!!" Det är ganska trist att man under loppen hör vuxna människor ge varandra verbala kängor som jag tycker inte hör hemma bland oss såväl cyklister som människor i vardagen. Ja visst ibland skakar jag på huvudet när någonting sker framför eller vid sidan om en, och med all sannolikhet finns det även andra som skakar sina huvuden åt mitt sätt att åka i klunga. Men när det gäller attityden därute tycker jag ändå att det bör ligga på en schysst nivå. Det bör enligt min mening fungera att säga till andra i syfte att lära ut och förbättra klungkörningen, det är snarare sättet om hur man uttrycker sig som jag opponerar mig om. De finns mycket positivt att säga om stämningen i klungan med skratt och glädje, men när det blir påhopp av sådan karaktär tenderar det att överskugga allt annat. Jag vill inte verka som någon form av cykelpolis, men jag personligen tycker att det finns gränser för vad som bör sägas i en klunga oavsett situation.

Om två timmar bär det av på cykeln där ett stundande intervallpass hägrar... ett fantastiskt fint väder lördagen erbjuder oss cyklister, och det är bara att njuta av cyklingen i allmänhet och livet i synnerhet.
Cykling med efterföljande grill och ett glas rött vin på altanen...kan det bli bättre.

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar