fredag 18 februari 2011

Energi av experiment

Finns det ingen energi får man skapa det med målbilder tänkte jag och hade för ett tag sen läst lite på Lunkans blogg om en intervall form som han givit till en klient. Det jag minns var att 16 min skulle
köras på FTP  och därefter direkt 4 min på 120% av FTP sen 1 min på 150% X 2

I mitt fall så fick jag ett infall då för ett tag sen och gick ordentligt på rött redan på 120% avFTP som då va 290 watt. Nu ville jag prova på nytt och nu fanns det energi så det räckte.....blev positivt trött i benen.

Den sista tiden har jag sysslat lite med bike fit samt olika typer av rpm belastningar intervaller osv. Har mest varit nyfiken på hur ben och muskler jobbar under olika långa & hårda pass. Tror det finns lite och lära sig där.....Nyfiken som jag är så blir man nog inte klar förrän våren är här och nya hojen ska ut i vinden och köras på riktigt!

Det va betydligt mer old school på 80 talet där man körde på rött för jämnan tror jag.....nu finns det nästan för mycket info från alla håll. Vilan har jag mycket mer respekt för idag och det är tur man har andra som drar i en annars hade det slutat med överträning och ingen superkompensation i mitt fall.

                                  
                        Här är det Karatloppet (Malmö)& gick som  första tävling på våren i hård vind
                        Kan inte säga att man var en solskens cyklist direkt men det ändrar sig med åldern:)
                                             Bara delar lite tankar och ideer.... signerat Robban
                                                            
                                                                     

5 kommentarer:

  1. 120% FTP = 290W... den lätte går vi inte på Robban!

    SvaraRadera
  2. FTP var för ett tag sen 290watt och 120% av det blir ca 350w och där var jag på rött tidigare i vintras (alla värden på en trainer) inte nödvändigtvis samma i verkligheten).
    Honest!!
    Robban

    SvaraRadera
  3. OK, nu kan tom jag läsa innantill... men 290W som FTP låter inte riktigt du...Du väger la typ minst 75 (ursäkta om fel) o 4w/kg är ju en minimigräns för FTP / i tävlingssammanhang / o du har bättre drag än så...

    SvaraRadera
  4. 82 kilo x 4w/kg blir 328w i FTP eller OBLA,fan jag får öka min träningsbelastning rejält nu.....puhhh varför skrev du detta;)

    SvaraRadera
  5. Jag tror snarare att det är fel din trainer...
    dvs den visar för lågt...

    Men det är ju inte med siffervärdet på den displayen du tävlar, viktigare är ju att den är konsekvent gång från gång

    ...om inte annat så kan du alltid slippa ta förningar i utbrytning med hänvisning till att din FTP "bara" ligger på 3,54 w/kg!

    SvaraRadera