måndag 28 februari 2011

Innedistans, speedskiing och intervaller

Inte en gång denna vinter har jag vikit ned mig för vädrets makter utan distanspassen har körts varenda helg, för mig är det lika mycket mental laddning som fysisk träning att få några timmar utomhus. I lördags var det dock dags, underkylt regn och gråväder fick mig att välja monarken i källaren. En kort sammanfattning är att det väder som får mig att sitta där i tre timmar igen har jag hittills inte upplevt, inte ens sett på tv även om det varit lite naturkatastrofer den sista tiden.

För att uppväga detta fick det bli någon timme längdskidor på söndag i stället och lördagens väder hade satt sina spår kan jag säga. Vet inte vad grabbarna i lustiga dräkter har för hastighet när de susar ned för Väggen i Sälen men jag var nog inte långt ifrån tror jag. Glansis i spåren gjorde ju att man likt Petter Northug flög fram i spåren men så kom det ju ett litet motlut och då visade det sig att fästet inte var lika lättvallat en dag som denna...

Ny vecka och nya friska 6st 4ór stod på schemat i dag, kände mig stark efter att ha klämmt av dem så jag fick för mig att köra lite bonus när jag ändå svettat ned mig. I morgon hade jag tänkt köra lite kortare intervaller efter tipps från coachen, lägg på en belastning som du klarar en men absolut inte 1,5 minut och så kör du till utmattning. För att veta vilken nivå jag skall lägga mig på i morgon testa jag mig fram lite på dagens pass, så här korta intervaller brukar jag köra på lite högre kadens än vanligt (ca 100rpm) och jag kan avslöja så mycket att 7kp på monarken var för mycket i dag.

//Porath

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar